Kortversion i tre delar
Genom att dela upp filmen i tre delar skapas ett alternativ till hur undervisningen kan varvas mellan film och fördjupningsuppgifter.
De kortare filmerna ger möjligheter att till exempel skapa undervisningsblock när varje undervisningstillfälle är kortare.
KORTVERSION, DEL 1
I den första delen lyfter vi fram olika exempel på hur avståndet mellan väljare och politiker blivit större. Jan Scherman möter missnöjda människor i England, Ungern, Sydafrika men också i Sverige.
Olika länder möter olika problem och har olika förutsättningar, men det finns också likheter.
Före filmen, del 1
Arbeta med begrepp
För att underlätta förståelsen för innehållet i filmen krävs kännedom om vissa grundläggande begrepp. Att jobba med begreppen är dessutom ett bra sätt att väcka intresse för filmens innehåll.
Länk till ordlista
Syfte
Skapa sammanhang och förförståelse.
Utförande
Använd föreslagna begrepp eller välj ut relevanta begrepp i ordlistan
Låt eleverna förklara begreppen med egna ord.
Diskutera begreppens innebörd i olika kontext.
Centrala begrepp:
- Fullvärdig/Liberal demokrati?
- Yttrandefrihet
- Autokrati
- Förtroendevalda
Korruption
Huvudpersoner del 1
I “Make Democracy Great Again” medverkar människor med olika bakgrund. Några personer återkommer och har en mer bärande roll i filmen. Genom att lära känna dessa personer och få kunskap om deras situation och bakgrund, ges större förutsättningar för engagemang och förståelse vid filmvisningen. Länk till HP
Utförande
Presentera huvudpersonerna med hjälp av personporträtten. Diskutera deras bakgrund, drivkrafter och koppling till filmens tema.
Låt eleverna själva läsa personporträtten och sedan fördjupa sina kunskaper om huvudpersonerna och deras situation.
Dela upp klassen i grupper. Låt varje grupp fokusera på en av huvudpersonerna i filmen.
Huvudpersoner del 1
- Soar Ali, Student Husby
- Lucinda Evans, Sydafrika
Teman del 1
Den första delen belyser främst relationen mellan väljarna och de förtroendevalda. Den visar också historiska skillnader mellan olika länder och hur det påverkar demokratin i landet.
Utförande
Diskutera med eleverna om hur de ser på filmens tema. Vad får de för tankar?
Låt eleverna jobba med uppgiften genom att ta reda på mer om hur situationen ser ut idag utifrån de olika exemplen i filmen.
Låt eleverna reflektera över temat utifrån sin egen situation.
Frågor
Hur ser relationen mellan poliker och väljare ut i Sverige?
Vilka historiska faktorer påverkar demokratin i Sverige? Jämför med andra länder i filmen, Ungern och Sydafrika.
Aktiverande frågor
“Make Democracy Great Again” väcker många olika frågor. En del av dessa kan det vara bra att prata om innan man ser på filmen.
Förväntan, vad kommer filmen handla om?
Vilka utmaningar står demokratin i olika länder inför idag?
Hur ser förhållandet mellan väljare och de folkvalda ut?
Var kan stärka demokratier?
Efter filmen, del 1
Begreppsfördjupning
Diskutera begreppens betydelse efter filmen
Knyt begreppen till specifika scener
Arbeta vidare genom kontextanalys
Huvudpersoner
Låt eleverna återskapa huvudpersonernas perspektiv
Diskutera hot, hopp och demokratiska drivkrafter
Aktiverande frågor för diskussion
Vilka scener påverkade dig mest – och varför?
Vad lärde du dig om demokratins utmaningar?
KORTVERSION, DEL 2
Den andra delen av MDGA-kortversion, handlar om hur avståndet mellan människor har blivit större. Debattklimatet har blivit hårdare och hot och hat vanligare. En orsak är sociala medier där algoritmer och begränsad lagstiftning skapat ett växthus för konflikter.
Episoden avslutas i USA där avståndet mellan människor blivit så stort att många fruktar att ett inbördeskrig ska bryta ut.
Före filmen, del 2
Berepp
Använd föreslagna begrepp eller välj ut relevanta begrepp i ordlistan
Låt eleverna förklara begreppen med egna ord.
Diskutera begreppens innebörd i olika kontexter
Centrala begrepp del 2
Polarisering
Nätjättar
Desinformation
Huvudpersoner del 2
I “Make Democracy Great Again” medverkar många människor med olika bakgrund. Några personer återkommer och har en mer bärande roll i filmen. Genom att veta mer om dessa personers situation och bakgrund, ges större förutsättningar för engagemang och förståelse under filmvisningen.
Utförande
Presentera huvudpersonerna med hjälp av personporträtten. Diskutera deras bakgrund, drivkrafter och koppling till filmens tema.
Låt eleverna själva läsa personporträtten och sedan fördjupa sina kunskaper om huvudpersonerna och deras situation.
Dela upp klassen i grupper. Låt varje grupp fokusera på en av huvudpersonerna i filmen.
Huvudpersoner del 2
Helle Klein, Journalist och föreståndare Sigtuna Stiftelsen
Annie Lööf, fd partiledare Centerpartiet
Imran Ahmed, författare och aktivist Washington DC
Teman del 2
Den andra delen belyser främst hur avståndet mellan människor i samhället blivit större. Hur polariseringen leder till hat och hot.
Utförande
Diskutera med eleverna om hur de ser på filmens tema. Vad får de för tankar?
Låt eleverna jobba med uppgiften genom att ta reda på mer om hur situationen ser ut idag utifrån de olika exemplen i filmen.
Låt eleverna reflektera över temat utifrån sin egen situation.
Frågor
Vilka exempel på polarisering och konflikter mellan människor finns i Sverige?
Hur är samtalsklimatet på sociala medier?
Aktiverande frågor
Vad förväntar du dig ska hända i del två?
Vilka exempel på hot tror du kommer tas upp i den andra delen?
Efter filmen, del 2
Begreppsfördjupning
Diskutera begreppens betydelse efter filmen
Knyt begreppen till specifika scener
Arbeta genom kontextanalys
Huvudpersoner
Låt eleverna återskapa huvudpersonernas perspektiv
Diskutera hot, hopp och demokratiska drivkrafter
Aktiverande frågor för diskussion
Vad lärde du dig om demokratins utmaningar?
Vilka scener påverkade dig mest – och varför?
KORTVERSION, DEL 3
Beskrivning
I den tredje och sista delen, börjar Jan Scherman se hopp och ljusglimtar, vad gäller demokratins framtid.
EU-kommissionären Margrete Vestager, förklarar att demokratin är stark och kan övervinna hoten.
I Gettysburg i USA är han med när organisationen Braver Angels lär elever hur man kan debattera respektfullt.
I Sydafrika berättar Lucinda Evans om hennes volontärarbete för att skapa ett bättre samhälle. Också i Sverige finns hopp. Det händer saker i förorterna, nya demokratiska initiativ.
Före filmen, del 3
Begrepp
Använd föreslagna begrepp eller välj ut relevanta begrepp i ordlistan
Låt eleverna förklara begreppen med egna ord
Diskutera begreppens innebörd i olika kontexter
Centrala begrepp del 3
- Nätjättar
- Affektiv debatt
- Demokratibyggare
- Ideellt arbete
Filmens huvudpersoner del 3
Presentera huvudpersonerna med hjälp av personporträtten. Diskutera deras bakgrund, drivkrafter och koppling till filmens tema.
Låt eleverna själva läsa personporträtten och sedan fördjupa sina kunskaper om huvudpersonerna och deras situation.
Dela upp klassen i grupper. Låt varje grupp fokusera på en av huvudpersonerna i filmen.
Soar Ali, Husby
Lucinda Evans, människorättsaktivist Sydafrika
Imran Ahmed, författare och aktivist Washington DC
Filmens teman del 3
Diskutera med eleverna om hur de ser på filmens olika teman. Vad får de för tankar?
Låt eleverna jobba med uppgiften genom att ta reda på mer om hur situationen ser ut idag utifrån de olika temana.
Låt eleverna reflektera över de olika temana utifrån sin egen situation.
Teman del 3
- Demokratins styrka
- Respektfulla samtal
- Nya demokratiska initiativ
Aktiverande frågor
Vad förväntar du dig ska hända i del tre?
Var kan det finnas hopp?
Efter filmen, del 3
Begreppsfördjupning
Diskutera begreppens betydelse efter filmen
Knyt begreppen till specifika scener i filmen.
Huvudpersoner
Låt eleverna återskapa huvudpersonernas perspektiv.
Diskutera hot, hopp och demokratiska drivkrafter.
Filmtolkning via teman
Arbeta i par med ett tema per grupp
Presentera analys i tvärgrupp
Aktiverande frågor för diskussion
Vilka scener påverkade dig mest – och varför?
Vad betyder demokrati för dig på ett personligt plan?
Vad lärde du dig om hoten mot demokratin?
Vilka exempel på hopp beskriver filmen?
Hur kan du själv bli en aktiv demokratibyggare?