Bioversion

Många demonstranter på en gata i Budapest
Film

Bioversion

Till materialet

Hoten mot demokratin blir fler och större. Under det senaste decenniet har vi sett en oroande tillbakagång. Vi ser det i länder över hela världen, men också i Sverige. I “Make Democracy Great Again” lyfter Jan Scherman fram olika hot mot demokratin, men han letar också efter hopp. 

I filmen visas exempel från Sverige, men det görs också internationella utblickar till Ungern, England, Sydafrika och USA. 

Frågan är: Kommer demokratin att överleva?

Före filmen – skapa förståelse

Begrepp

Arbeta med begrepp 

För att underlätta förståelsen av innehållet i filmen hjälper det att skapa sammanhang och kännedom om vissa grundläggande begrepp. Att jobba med begreppen är dessutom ett bra sätt att väcka intresse för filmens innehåll. Till hjälp finns en ordlista här.

Använd föreslagna begrepp eller välj ut andra relevanta begrepp från ordlistan. Låt eleverna förklara begreppen med egna ord. Låt eleverna fördjupa sina kunskaper om olika begrepp. Diskutera begreppens innebörd i olika kontexter.

Centrala begrepp:

  • Fullvärdig/Liberal demokrati
  • Polarisering
  • Yttrandefrihet
  • Nätjättar
  • Extremism
  • Autokrati
  • Förtroendevalda
  • Klassklyftor
  • Desinformation

Filmens teman 

”Make Democracy Great Again” lyfter fram olika exempel på hot mot demokratin, men visar också att det finns hopp. I filmen medverkar människor från olika länder och bakgrund för att berätta om sin situation och dela med sig av sina tankar om demokratin. 

Om man renodlar filmens innehåll kan den sammanfattas i fem huvudteman. Att arbeta med dessa teman innan man sers filmen gör det lättare att förstå filmens budskap.

Översikt med hela filmens innehåll finns här.

Teman

  • Historiska och politiska faktorer som påverkar demokratin i ett land.  
  • Medborgarnas relation till politiker.
  • Polarisering och konflikter.
  • Människors demokratiska fri- och rättigheter. 
  • Hopp, exempel på hur demokratin kan stärkas.

Utförande 

  • Diskutera med eleverna om hur de ser på filmens olika teman. Vad får de för tankar? 
  • Låt eleverna undersöka hur situationen ser ut idag utifrån de olika temana. 
  • Låt eleverna reflektera över de olika temana utifrån sin egen situation.

Frågor

  • Vilka historiska faktorer påverkar demokratin i Sverige? Jämför med Ungern och Sydafrika, två andra länder som tas upp i filmen. 
  • Hur ser relationen mellan politiker och väljare ut i Sverige? 
  • Vilka exempel på polarisering och samhällskonflikter finns i Sverige? 
  • Ge exempel på varför yttrandefrihet är viktigt i en demokrati. 
  • Ge exempel på initiativ som kan stärka en demokrati.
  • Vad kan enskilda medborgare göra för att bli demokratibyggare?

Filmens huvudpersoner 

I “Make Democracy Great Again” medverkar människor med olika bakgrund. Några personer återkommer och har en mer bärande roll i filmen. Genom att lära känna dessa personer och få kunskap om deras situation och bakgrund, ges större förutsättningar för engagemang och förståelse vid filmvisningen.

Filmens huvudpersoner finns här.

Utförande

  • Presentera huvudpersonerna med hjälp av personporträtten. Diskutera deras bakgrund, drivkrafter och koppling till filmens innehåll.
  • Låt eleverna själva läsa personporträtten och sedan fördjupa sina kunskaper om huvudpersonerna och deras situation.
  • Dela upp klassen i grupper. Låt varje grupp fokusera på en av huvudpersonerna i filmen.

Filmens huvudpersoner

  • Gabriel Ehrling Perers, journalist Ludvika
  • Soar Ali, Student Husby
  • Helle Klein, Journalist och föreståndare Sigtunastiftelsen
  • Annie Lööf, fd partiledare Centerpartiet
  • Lucinda Evans, människorättsaktivist Sydafrika
  • Imran Ahmed, författare och aktivist Washington DC

Aktiverande frågor 

Innehållet i “Make Democracy Great Again” väcker intresse, skapar frågor och leder ofta till diskussioner. Att innan man ser filmen prata om några av de större frågeställningarna är ett bra sätt att aktivera nyfikenhet och öka förståelsen för filmens innehåll

  • Vad tror ni att filmen kommer handla om? (Titeln är Make Democracy Great Again)
  • Vilka utmaningar står demokratin i olika länder inför idag? 
  • Hur ser förhållandet mellan väljare och de folkvalda ut?
  • Hur kan man stärka demokratier? 

Se på filmen – fokuserad observation

Här finns förslag på uppgifter som eleverna kan ha med sig när de ser filmen.

Begreppsspårning

Låt elever notera begrepp de inte förstår, eller, tilldela begrepp i förväg och be dem identifiera exempel i filmen.

Huvudpersoner

Fördjupa fokus på en huvudperson: situation, utmaningar och hopp. Dela in eleverna i grupper som får fokusera på en av filmens huvudpersoner. 

Tematiskt fokus

Dela in klassen i grupper med varsitt tema enligt listan ovan. Identifiera exempel från filmen som relaterar till temat

Efter filmen – fördjupning

Begreppsfördjupning

  • Diskutera begreppens betydelse.
  • Knyt begreppen till specifika scener i filmen. 

Huvudpersoner

  • Låt eleverna återskapa huvudpersonernas perspektiv.
  • Diskutera hot, hopp och demokratiska drivkrafter utifrån de olika huvudpersonernas situation. 

Filmtolkning via teman

  • Identifiera exempel från filmen som relaterar till de olika temana.
  • Arbeta i par med ett tema per grupp.
  • Presentera analys i tvärgrupp.

Aktiverande frågor för diskussion

  • Vilka scener påverkade dig mest – och varför?
  • Vad lärde du dig om hoten mot demokratin?
  • Vad betyder demokrati för dig på ett personligt plan?
  • Vilka exempel på hopp beskriver filmen?
  • Hur kan du själv bli en aktiv demokratibyggare?

Generella övningsuppgifter

Hot och hopp

Syfte: 

Identifiera och kategorisera olika hot mot demokratin samt exempel på hopp och positiva initiativ som lyfts fram i filmen.

Genomförande:

Dela in klassen i grupper eller arbeta individuellt. Uppgiften är att notera konkreta exempel på:

  • Hot mot demokratin (t.ex. extremism, polarisering, förlorat förtroende).
  • Hopp för demokratin (t.ex. demokratibyggare, gräsrotsrörelser, civilkurage).
  • Eleverna presenterar sina resultat i en tvådelad lista eller som en visuell översikt (t.ex. tavelstruktur, digital whiteboard eller post-it på väggen).

Fördjupning: 

  • Diskutera vilka faktorer som ligger bakom hoten och vad som möjliggör hoppet.

Multimodal text

Syfte: 

  • Kombinera olika uttrycksformer för att analysera och presentera filmens innehåll.

Genomförande:

Eleverna väljer en händelse, person eller tema ur filmen. De skapar en digital eller fysisk affisch/plansch med:

  • Bild(er)
  • Kort förklarande text
  • Citat från filmen
  • Färgval som förstärker budskapet
  • Faktarutor om begrepp, personer eller sammanhang

Verktyg: 

  • Canva, Google Presentationer, PowerPoint eller papper/penna.

Rollspel

Syfte: 

Träna perspektivtagande och förmågan att förstå olika synsätt kopplade till demokrati.

Genomförande:

  • Dela in eleverna i mindre grupper.
  • Varje grupp väljer ett tema, en konflikt eller ett scenario från filmen.
  • Eleverna gestaltar situationen i ett kort rollspel där alla deltar.
  • Spela upp för klassen eller filma och visa.

Exempel: 

  • En debatt mellan en demokratibyggare och en extremist. En medborgardialog om hat och hot. Ett journalistmöte i en korrupt miljö.

Poddavsnitt

Syfte: 

Öva kritiskt tänkande och förmåga att formulera egna tankar i samtalsform.

Genomförande:

Eleverna bildar grupper om 2–4 personer. De planerar och spelar in ett 5–10 minuter långt poddavsnitt om ett tema från filmen. Förslag på innehåll:

  • Reflektioner över en scen i filmen
  • Diskussion om hot vs hopp
  • Intervjuformat med en av huvudpersonerna (spelad av en elev)
  • Jämförelse med svensk eller internationell kontext

Verktyg: 

  • Mobiltelefon, dator med mikrofon, enkla ljudredigeringsprogram (t.ex. Audacity, GarageBand).

Skrivuppgift

Syfte: 

Träna elevernas förmåga att argumentera och uttrycka sina tankar skriftligt.

Uppgiftstyper (välj en eller flera):

Krönika: 

Skriv personligt och reflekterande om ett tema ur filmen.

Debattinlägg: 

Ta ställning i en demokratifråga som filmen berör.

Analys: 

Beskriv och analysera en huvudperson, ett hot eller ett hoppfullt initiativ.

Tips: 

Använd filmens citat som inspiration. Låt eleverna läsa varandras texter och ge respons.

Gruppuppgift & Demokratiforum

Syfte: 

Utforska demokratins mångfacetterade utmaningar ur olika perspektiv.

Genomförande:

  • Dela in eleverna i grupper och tilldela varje grupp en roll (t.ex. politiker, journalist, medborgare, aktivist, demokratibyggare).
  • Grupperna diskuterar sina perspektiv, identifierar utmaningar och formulerar argument.
  • Samla grupperna till ett “demokratiforum” där de framför sina synpunkter och diskuterar med varandra.
  • En elev eller läraren leder samtalet.

Reflektion efteråt

Hur kändes det att tala utifrån någon annans perspektiv? Vad lärde ni er?

Koppling till verkligheten

Syfte: 

Skapa relevans genom att koppla filmens innehåll till elevernas omvärld.

Genomförande

Välj aktuella nyhetsartiklar om demokratiutveckling i världen (t.ex. val, yttrandefrihet, civilsamhällets roll). Eleverna diskuterar artiklarna i grupper:

  • Vad påminner om filmen?
  • Vilka skillnader ser de?
  • Vad väcker mest reaktioner?

Tips: 

Använd källkritiska frågor och belys olika perspektiv.

Venn-diagram – hot och hopp

Syfte: 

Visualisera samband och kontraster inom demokratitemat.

Genomförande:

  • Eleverna ritar ett Venn-diagram med två cirklar: Hot och Hopp.
  • De listar filmens exempel på vardera sida.
  • I överlappningen noteras sådant som kan tolkas som både hot och hopp (t.ex. starka reaktioner som kan leda till handling).

Reflektion: 

  • Hur kan ett hot också bli ett frö till förändring? 
  • Finns det exempel i verkligheten där detta skett?