Handledning

Undervisningsmaterial för skola och folkbildning

Sammanfattning

”Make Democracy Great Again” är en dokumentärfilm som visats på Folkets hus och Parkers biografer samt på TV4:s plattformar. Detta undervisningsmaterial bygger på innehållet i filmen.  

Filmen utgår från Jan Scherman och hans oro för demokratins utveckling i världen. Demokrati som styrelseskick är på tillbakagång – en dyster trend som bekräftas av flera oberoende forskningsinstitut. Källa

För att beskriva det allvarliga läget lyfter Scherman fram olika exempel på hot mot demokratin, men han visar även ljusglimtar och hopp. 

Filmen väcker intresse, skapar förståelse och inspirerar till engagemang. Detta utbildningsmaterial har samma ambition och är framtaget för att användas i undervisning om demokrati, samhällsfrågor och mänskliga rättigheter. 

I utbildningsmaterialet utgår varje undervisningsblock från en version av filmen. Till varje version finns uppgifter att jobba med före, under och efter filmvisningen. Materialet följer en struktur med begreppsarbete, personporträtt, innehållsfördjupningar och aktiverande frågor. I varje block finns förslag på arbetssätt och frågeställningar, samt exempel på specifika övningar och uppgifter. 

Denna handledning och lektionsförslagen har tagits fram tillsammans med Anna Klockar (Lärarfortbildning AB). För ytterligare fördjupning och tips rekommenderas även boken ”Demokratilärande i klassrummet” av Anna Klockar och Mia Vestman. 

Syfte

Syftet med Make Democracy Great Again – undervisningsmaterial är att bredda, fördjupa och vitalisera undervisningen om demokrati och att materialet blir ett naturligt komplement och hjälpmedel i klassrummet.

Materialet ska:

  • Lyfta fram relevanta hot mot demokratin genom tydliga exempel.
  • Skapa sammanhang och förståelse för hoten mot demokratin.
  • Engagera genom berättelser från vanliga medborgare i olika länder.
  • Visa positiva exempel och ge framtidshopp.
  • Förstärka förståelsen för demokratins styrkor som styrelseskick.
  • Tydliggöra konsekvenser av ickedemokratiska styrelseskick.
  • Inspirera till vidare lärande och engagemang.

Mål

Undervisningsmaterialets målsättning är:

  • Att inspirera till personligt ansvarstagande, samhällsengagemang och att utbilda demokratiska medborgare. 
  • Att skapa förståelse för hur människor med olika åsikter kan respektera varandra.
  • Att bidra till att stärka demokratin som styrelseskick. 

Målgrupp

Primär målgrupp: Lärare inom Gymnasieskolan, vuxenutbildningar och inom folkbildning

Sekundär målgrupp: Lärare på Högstadiet.

Demokrati i skolan – en grund för framtiden

Att undervisa om demokrati är avgörande för att forma aktiva, medvetna och ansvarstagande medborgare. Demokratisk utbildning ger elever kunskap om rättigheter och skyldigheter, utvecklar deras kritiska tänkande och uppmuntrar till samhällsengagemang. Genom att lära sig om demokratiska principer som yttrandefrihet, mänskliga rättigheter och rättsstatens betydelse kan eleverna utveckla en förståelse för hur samhället fungerar och vikten av att respektera olika åsikter.

I en tid där desinformation, auktoritära ledare och politisk extremism växer, är det viktigare än någonsin att unga får verktyg för att analysera och värdera information. Det handlar om att inse att demokrati bygger på ett personligt ansvar och att varje individ har möjlighet att påverka det samhälle vi lever i. 

Demokratiundervisning omfattar:

  • Demokratins grunder och förutsättningar.
  • Vad alternativen till demokrati innebär.
  • Deltagande i demokratiska processer.
  • Att praktisera demokrati i vardagen.

”Det finns en fara i att elever ser demokratin som ett abstrakt begrepp. Den här filmen visar vad som står på spel – och hur demokratins utmaningar konkret kan se ut ur olika perspektiv…” Anna Klockar lärare och författare

Demokrati i läroplanen

Demokrati och demokratiuppdraget är en central del av undervisningen både på grundskola och gymnasium. Hela det svenska skolväsendet vilar på demokratins grund. Skollagen (2010:800) slår fast att:

Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. Var och en som verkar inom skolan ska också främja aktning för varje människas egenvärde och respekt för vår gemensamma miljö.

Gymnasieskolans uppdrag

Inom läroplanens övergripande mål och riktlinjer återkommer kunskap och förståelse för demokrati flera gånger. 

Skolans mål är att varje elev kan göra medvetna ställningstaganden grundade på kunskaper om mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar samt personliga erfarenheter,

Läraren ska klargöra det svenska samhällets grundläggande demokratiska värden och de mänskliga rättigheterna samt med eleverna diskutera konflikter som kan uppstå mellan dessa värden och rättigheter och faktiska händelser,

Läroplanen beskriver gymnasieskolans uppdrag, hur skolan ska förmedla kunskaper om samhällets referensramar och grundläggande demokratiska värderingar.

Eleverna ska också kunna orientera sig och agera i en komplex verklighet med stort informationsflöde, ökad digitalisering och snabb förändringstakt. Deras förmåga att finna, tillägna sig och använda ny kunskap blir därför viktig. Eleverna ska träna sig att tänka kritiskt, att granska information och förhållanden och att inse konsekvenserna av olika alternativ. 

Kursplan i samhällskunskap (Gy)

Undervisningen ska utveckla kunskaper om:

  • Demokrati, mänskliga rättigheter och samhällsorganisation
  • Medborgarinflytande och politiska system
  • Digitaliseringens möjligheter och utmaningar

Samhällskunskap 1a1 och 1b – centralt innehåll:

  • Demokrati på lokal, nationell och EU-nivå
  • Internationella samarbeten
  • Politisk maktfördelning och ideologier
  • Medieanvändning och källkritik

Film som verktyg i undervisningen

Att använda film i undervisningen är ett kraftfullt sätt att engagera elever och fördjupa deras förståelse för olika ämnen. Genom visuella och auditiva intryck förstärks inlärningen, vilket gör komplexa koncept mer tillgängliga och levande.

Film är också ett effektivt verktyg för att utveckla kritiskt tänkande och analysförmåga. Genom att analysera film kan eleverna träna sig i att tolka budskap, identifiera källkritiska aspekter och reflektera över olika perspektiv. 

En annan fördel med film är att den kan skapa en upplevelse snarare än enbart förmedla information. Det kan öka motivationen och intresset för inlärning, särskilt för elever som lär sig bäst genom visuella eller auditiva metoder.

  • Visuell och auditiv inlärning
  • Kritiskt tänkande och analys
  • Diskussion, reflektion och källkritik

Utmaningar undervisning om demokrati 

Vi är i allt större utsträckning öar, som skapar vår egen verklighet. I samtal och diskussioner kanske vi tror att vi menar samma sak, men ofta gör vi inte det. Det handlar om den betydelse vi lägger in i orden. En viktig aspekt att lyfta i det här är det faktum att vi faktiskt har olika referensramar, och att det är sannolikt att vi tolkar saker olika. 

Frågor om samhälle, styrelseskick och medborgarskap kan vara känsliga och leda till spänningar i grupper och klasser. För att på ett hållbart sätt kunna arbeta med kontroversiella frågor behöver hela kollegiet skapa samsyn kring arbetet. En samsyn som bygger på en trygg grund. 

I detta arbete behöver alla förstå att vi är olika och att vi reagerar på olika sätt. Det gäller allt från vår uppfattning om vad specifika ord och begrepp står för till hanteringen av akuta händelser i klassrummet. 

I samtal och diskussioner kanske vi tror att vi menar samma sak. Men ofta gör vi inte det. Vi har olika referensramar och det är sannolikt att vi tolkar saker olika. 

Ur Demokratilärande i klassrummet, s 49

Utmaningar:

  • Frågor om demokrati kan väcka starka känslor
  • Elevernas förkunskaper varierar
  • Frågor kring fakta, värderingar och ideologi möts

Tips:

  • Skapa ett tryggt klassrumsklimat
  • Använd begrepp som utgångspunkt för samtal
  • Låt elever diskutera utifrån autentiska exempel
  • Var nyfiken på elevernas perspektiv

När man modellerar det aktiva klassrumsarbetet är det bra att lägga stort fokus på att låta eleverna vara aktiva i samtal och reflektera tillsammans, till exempel i par eller mindre grupper. Det är effektivt när alla tillsammans deltar i meningsskapandet.

Detta material innehåller övningar och frågeställningar för att underlätta dialog kring komplexa ämnen.

Om undervisningsmaterialet

Det ska vara enkelt att använda MDGA i undervisningen. Förutom filmerna finns det handledningar, lektionsförslag och verktyg för att lätt kunna bygga undervisningsblock med relevant fördjupning.

De olika versionerna av filmen ger möjligheter till att skapa lektionsblock av olika längd. På så vis kan filmerna och utbildningsmaterialet användas för allt från temadagar och längre ämnesöverskridande blockundervisning till enstaka lektionstillfällen. 

Sammanfattning innehåll MDGA – utbildningsmaterial

  1. Filmen i olika längdversioner
  2. Stödmaterial och hjälp vid fördjupning
  3. Lektionsförslag
  4. Temafilmer med fördjupning
  5. Undervisningsförslag för högstadiet
  6. Engelsk version av film med undervisningsförslag

1. Filmen i olika längd – versioner

  • Bioversion 80 min 
  • Bioversion tre delar
  • Kortversion film 45 min 
  • Kortversion film i tre delar
  • Engelsk version 55 min

2. Stödmaterial och hjälp vid fördjupning

  • Begreppslista med förklaringar
  • Filmens huvudpersoner – personporträtt
  • Filmens innehåll – Tematisk sammanfattning av bioversionens struktur och innehåll
  • Karta som visar var filmen utspelas
  • Mer om demokrati – länkar till fördjupning om demokratin i världen

3. Lektionsförslag

Till varje version av filmen finns anpassade undervisningsförslag. Förslagen kan användas för att skapa undervisningsblock med önskad omfattning.

Lektionssförslagen innehåller

  • Förberedelser före filmvisning för att skapa förståelse.
  • Uppgifter under filmvisning, för att motivera till fokuserat tittande.
  • Fördjupning, reflektions- och analysmoment efter filmen.
  • Generella undervisningsövningar som kan användas till alla filmversioner.

4. Temafilmer med fördjupning

Från bioversionen har det även klippts antal kortare filmer som tar sikte på ett specifikt tema. Filmerna är omkring 5 minuter.

Filmerna kan användas fristående för att i kortare undervisningsblock rikta fokus på ett visst ämne eller för att skapa fördjupning.

Temafilmerna behandlar viktiga demokratifrågor som

  • Aktivism ”Bevara Våtmarken”
  • Hot och hat
  • Yttrandefrihet Budapest
  • Extremism Ludvika
  • Klassklyftor, Sydafrika
  • Respektfulla samtal
  • Utanförskap, svenska förorter

Till varje temafilm finns undervisningsförslag med en kort beskrivning av filmklippet, centrala begrepp, diskussionsfrågor och förslag på undervisningsmoment.

5. Undervisningsförslag högstadiet

Bioversionen av Make Democracy Great Again, rekommenderades från 15 år när den visades på TV4. I bioversionen finns exempel på grovt språk, som kan upplevas stötande för yngre tittare. 

För att kunna tillgodogöra sig innehållet i filmen krävs också viss förförståelse. Det handlar till exempel om historiska skeenden som kalla kriget, nazismen och apartheid mm. 

Men filmen kan också ha stor relevans för elever på högstadiet. För att underlätta undervisning av yngre elever har vi tagit fram ett undervisningsförslag kopplat till kortversionen av filmen. 

Efter lärares bedömning kan också övriga versioner av filmen i detta material visas. 

6. Engelsk version

I materialet finns en engelsk version av filmen. Innehållsmässigt är den fokus på de internationella delarna från bioversionen och en engelsk berättarröst ersätter Jan Scherman. 

Till den engelska versionen finns undervisningsförslag översatt till engelska. 

Teknisk användning

Det går att länka till materialet och ladda ner för att sedan dela med elever och kollegor på Google drive, Google Classroom, Microsoft Teams eller andra lärplattformar.