Bioversion – tre delar

Fattiga människor i Sydafrika står i kö för att få mat.
Film

Bioversion tre delar

Till materialet

Genom att dela upp bioversionen av filmen i tre delar skapas nya möjligheter att varva undervisningen mellan film och fördjupningsuppgifter.  
De kortare filmerna ger också tid att till exempel skapa undervisningsblock om varje undervisningstillfälle är kortare.

BIOVERSION, DEL 1 

Beskrivning

I Bioversionens första del, sätts utgångspunkten för filmen. Demokratin som styrelseskick är hotad, men finns det finns också hopp. Berättelsen börjar i Sverige, med att Jan Scherman möter nynazistiska ”Nordiska Motståndsrörelsen” i Ludvika. I den första episoden beskriver Helle Klein och Annie Lööf hur hot och hat påverkat dem. Del ett avslutas med ett avsnitt som belyser politikers förhållande till väljare i olika länder. I Ungen begränsar Victor Orban yttrandefriheten, men också i Sverige och England protesterar innvånare då de tycker att politikerna gör för lite och inte lyssnar. 

Före filmen

Begrepp

Arbeta med begrepp 

För att underlätta förståelsen av innehållet i filmen hjälper det att skapa sammanhang och kännedom om vissa grundläggande begrepp. Att jobba med begreppen är dessutom ett bra sätt att väcka intresse för filmens innehåll. Till hjälp finns en ordlista här.

Använd föreslagna begrepp eller välj ut andra relevanta begrepp från ordlistan. Låt eleverna förklara begreppen med egna ord. Låt eleverna fördjupa sina kunskaper om olika begrepp. Diskutera begreppens innebörd i olika kontexter.

Centrala begrepp del 1:

  • Fullvärdig/Liberal demokrati
  • Extremism
  • Antisemitism
  • Yttrandefrihet
  • Autokrati
  • Förtroendevalda

Utförande

  • Använd föreslagna begrepp eller välj ut andra relevanta begrepp från ordlistan.
  • Låt eleverna förklara begreppen med egna ord.
  • Låt eleverna fördjupa sina kunskaper om olika begrepp. 
  • Diskutera begreppens innebörd i olika kontexter.

Filmens teman 

”Make Democracy Great Again” lyfter fram olika exempel på hot mot demokratin, men visar också att det finns hopp. I filmen medverkar människor från olika länder och bakgrund för att berätta om sin situation och dela med sig av sina tankar om demokratin. 

Om man renodlar filmens innehåll kan den sammanfattas i fem huvudteman. Att arbeta med dessa teman innan man sers filmen gör det lättare att förstå filmens budskap.

Översikt med hela filmens innehåll finns här.

Teman del 1:

  • Extremism 
  • Människors frihet/trygghet. (Yttrandefrihet, trygghet i vardagen)
  • Skillnader mellan olika länder och hur det påverkar demokratin i landet. 
  • Människors förhållande till politiker.

Utförande 

  • Diskutera med eleverna om hur de ser på filmens olika teman. Vad får de för tankar? 
  • Låt eleverna undersöka hur situationen ser ut idag utifrån de olika temana. 
  • Låt eleverna reflektera över de olika temana utifrån sin egen situation.

Frågor:

  • Vad innebär extremism – ge exempel?
  • Vad kan skapa extremism? 
  • Ge exempel på när och varför yttrandrefrihet är viktigt i en demokrati. 
  • Vilka historiska faktorer påverkar demokratin i Sverige? Jämför med andra länder i filmen, Ungern och Sydafrika.
  • Hur ser relationen mellan poliker och väljare ut i Sverige? 

Filmens huvudpersoner 

I “Make Democracy Great Again” medverkar människor med olika bakgrund. Några personer återkommer och har en mer bärande roll i filmen. Genom att lära känna dessa personer och få kunskap om deras situation och bakgrund, ges större förutsättningar för engagemang och förståelse vid filmvisningen.

Filmens huvudpersoner finns här.

Utförande

  • Presentera huvudpersonerna med hjälp av personporträtten. Diskutera deras bakgrund, drivkrafter och koppling till filmens innehåll.
  • Låt eleverna själva läsa personporträtten och sedan fördjupa sina kunskaper om huvudpersonerna och deras situation.
  • Dela upp klassen i grupper. Låt varje grupp fokusera på en av huvudpersonerna i filmen.

Huvudpersoner del 1:

  • Gabriel Peres, journalist Ludvika
  • Soar Ali, Student Husby
  • Helle Klein, Journalist och föreståndare Sigtunastiftelsen
  • Annie Lööf, fd Partiledare Centerpartiet

Aktiverande frågor 

Innehållet i “Make Democracy Great Again” väcker intresse, skapar frågor och leder ofta till diskussioner. Att innan man ser filmen prata om några av de större frågeställningarna är ett bra sätt att aktivera nyfikenhet och öka förståelsen för filmens innehåll.

  • Vad tror ni att filmen kommer handla om? (Titeln är Make Democracy Great Again)
  • Vilka utmaningar står demokratin i olika länder inför idag? 
  • Hur ser förhållandet mellan väljare och de folkvalda ut?
  • Hur kan man stärka demokratier? 

Efter filmen

Begreppsfördjupning

  • Diskutera begreppens betydelse.
  • Knyt begreppen till specifika scener i filmen. 

Huvudpersoner

  • Låt eleverna återskapa huvudpersonernas perspektiv.
  • Diskutera hot, hopp och demokratiska drivkrafter utifrån de olika huvudpersonernas situation. 

Filmtolkning via teman

  • Identifiera exempel från filmen som relaterar till de olika temana.
  • Arbeta i par med ett tema per grupp.
  • Presentera analys i tvärgrupp.

Aktiverande frågor för diskussion

  • Vilka scener påverkade dig mest – och varför?
  • Vilka hot mot demokratin beskriver del ett av filmen?
  • Vilka exempel på positiva krafter för demokratin finns i den första delen av filmen?

BIOVERSION, DEL 2 

Beskrivning

I Bioversionens andra del, fortsätter Jan Scherman att beskriva olika hot mot demokratin. Filmen börjar i Sydafrika, en ung demokrati med stora problem. Klassklyftorna är enorma och många politiker är misstänkta för korruption. 

I del 2 av filmen beskriver Scherman dessutom hur polarisering är ett hot mot demokratin. Hur avståndet mellan människor som tycker olika ökar och att det leder till konflikter. Filmen visar hur tonläget och relationen mellan människor blir sämre på grund av sociala medier och hur nätjättarna inte tar ansvar. 

Avsnittet slutar i USA, där president Trumps politik skapar rädsla och oro.

Före filmen

Begrepp

Använd föreslagna begrepp eller välj ut andra relevanta begrepp från ordlistan. Låt eleverna förklara begreppen med egna ord. Låt eleverna fördjupa sina kunskaper om olika begrepp. Diskutera begreppens innebörd i olika kontexter.

Centrala begrepp del 2:

  • Apartheid
  • Korruption
  • Public Service
  • Polarisering
  • Desinformation
  • Nätjättar
  • Algoritmer

Filmens huvudpersoner del 2

Utförande

  • Presentera huvudpersonerna med hjälp av personporträtten. Diskutera deras bakgrund, drivkrafter och koppling till filmens innehåll.
  • Låt eleverna själva läsa personporträtten och sedan fördjupa sina kunskaper om huvudpersonerna och deras situation.
  • Dela upp klassen i grupper. Låt varje grupp fokusera på en av huvudpersonerna i filmen.

Huvudpersoner del 2:

  • Lucinda Evans, människorättsaktivist Sydafrika
  • Imran Ahmed, författare och aktivist Washington DC

Filmens teman del 2

Utförande 

  • Diskutera med eleverna om hur de ser på filmens olika teman. Vad får de för tankar? 
  • Låt eleverna undersöka hur situationen ser ut idag utifrån de olika temana. 
  • Låt eleverna reflektera över de olika temana utifrån sin egen situation.

Teman del 2

  • Unga demokratier och demokratiutvecklingen.
  • Polarisering
  • Sociala medier
  • Nätjättar

Frågor

  • Hur skiljer sig länderna i Östeuropa historiskt från de i Västeuropa? 
  • Vad vet ni om Sydafrikas historia/apartheid? 
  • Hur är samtalsklimatet på sociala medier?

Aktiverande frågor 

  • Vad förväntar du dig ska hända i del två?
  • Vilka exempel på hot tror du kommer tas upp i den andra delen?

Efter filmen

Begreppsfördjupning

  • Diskutera begreppens betydelse efter filmen.
  • Knyt begreppen till specifika scener i filmen. 

Huvudpersoner

  • Låt eleverna återskapa huvudpersonernas perspektiv.
  • Diskutera hot, hopp och demokratiska drivkrafter.

Filmtolkning via teman

  • Arbeta i par med ett tema per grupp
  • Presentera analys i tvärgrupp

Aktiverande frågor för diskussion

  • Vilka scener påverkade dig mest – och varför?
  • Vad lärde du dig om demokratins utmaningar?
  • Vilka exempel på positiva krafter för demokratin finns i den andra delen av filmen?

BIOVERSION, DEL 3 

Beskrivning

I bioversionens tredje och sista del, börjar Jan Scherman se hopp och ljusglimtar.  

EU-kommissionären Margrete Vestager, förklarar att demokratin fortfarande är stark och kan övervinna hoten. I Gettysburg i USA är Scherman med när organisationen Braver Angels lär elever hur man kan debattera respektfullt. I Sydafrika berättar Lucinda Evans om hennes volontärarbete för att skapa ett bättre samhälle. Också i Sverige finns hopp. Det händer saker i förorterna, nya demokratiska initiativ. Och i Ludvika mötte nazisterna hårt motstånd.

Före filmen

Begrepp 

  • Använd föreslagna begrepp eller välj ut relevanta begrepp i ordlistan.
  • Låt eleverna förklara begreppen med egna ord 
  • Fördjupa kunskapen kring begreppen. 
  • Diskutera begreppens innebörd i olika kontext

Centrala begrepp del 3

  • Nätjättar
  • Affektiv debatt
  • Demokratibyggare
  • Ideellt arbete

Filmens teman del 3

Diskutera med eleverna hur de ser på filmens olika teman. Vad får de för tankar? Låt eleverna jobba med uppgiften genom att ta reda på mer om hur situationen ser ut idag utifrån de olika temana. Låt eleverna reflektera över de olika temana utifrån sin egen situation.

Teman del 3

  • Demokratins styrkor, “Tillsammans är vi starka”
  • Respektfulla samtal
  • Nya demokratiska initiativ, nya mötesplatser och organisationer. 

Aktiverande frågor 

  • Vad förväntar du dig ska hända i del tre?
  • Var kan det finnas hopp?

Efter filmen

Begreppsfördjupning

  • Diskutera begreppens betydelse efter filmen.
  • Knyt begreppen till specifika scener i filmen. 

Huvudpersoner

  • Låt eleverna återskapa huvudpersonernas perspektiv.
  • Diskutera hot, hopp och demokratiska drivkrafter.

Filmtolkning via teman

  • Arbeta i par med ett tema per grupp
  • Presentera analys i tvärgrupp

Aktiverande frågor för diskussion

  • Vilka scener påverkade dig mest – och varför?
  • Vad lärde du dig om demokratins utmaningar?
  • Vilka exempel på positiva krafter för demokratin finns i den andra delen av filmen?

Aktiverande frågor för diskussion

  • Vilka scener påverkade dig mest – och varför?
  • Vad betyder demokrati för dig på ett personligt plan?
  • Vad lärde du dig om hoten mot demokratin?
  • Vilka exempel på hopp beskriver filmen?
  • Hur kan du själv bli en aktiv demokratibyggare?