Kortversion

Två händer håller en mobiltelefon, på skärmen syns en bild av Donald Trump.
Film

Kortversion

Till materialet

Denna 45 minuter långa film är en kondenserad version av bioversionen. I filmen fokuseras innehållet kring två huvudsakliga hot mot demokratin. Hur avståndet mellan väljare och politiker blivit större och hur klyftorna mellan människor växer. En utveckling som förstärks av sociala medier och som leder till ökad polarisering i samhället. Exemplen i filmen är hämtade från Sverige, men även England, Ungern, Sydafrika och USA. 

Filmen lyfter också fram hoppfulla initiativ, precis som bioversionen. Vi möter ”Braver Angels”, som försöker skapa respektfulla samtal, samt flera individer och organisationer som på olika sätt kämpar för att skapa ett bättre samhälle. 

Före filmen – skapa förståelse

Begrepp

Skapa sammanhang och förståelse för filmens innehåll genom att arbeta med centrala begrepp. Att jobba med begreppen är dessutom ett bra sätt att väcka intresse för filmens innehåll. Till hjälp finns en ordlista här.

Förslag på arbetsmetoder:

  • Använd föreslagna begrepp eller välj ut andra relevanta begrepp från ordlistan.
  • Låt eleverna förklara begreppen med egna ord.
  • Låt eleverna fördjupa sina kunskaper om olika begrepp. 
  • Diskutera begreppens innebörd i olika kontexter.

Centrala begrepp:

  • Fullvärdig/Liberal demokrati
  • Polarisering
  • Yttrandefrihet
  • Nätjättar
  • Extremism
  • Autokrati
  • Förtroendevalda
  • Demokratibyggare

Filmens huvudpersoner 

I “Make Democracy Great Again” medverkar människor med olika bakgrund. Några personer återkommer och har en mer bärande roll i filmen. Genom att lära känna dessa personer och få kunskap om deras situation och bakgrund ges bättre förutsättningar för engagemang och förståelse vid filmvisningen.

Huvudpersoner:

  • Soar Ali, Student Husby
  • Lucinda Evans, människorättsaktivist Sydafrika
  • Imran Ahmed, författare och aktivist Washington DC

Länk huvudpersoner

Förslag på arbetssätt:

  • Presentera huvudpersonerna med hjälp av personporträtten. Diskutera deras bakgrund, drivkrafter och koppling till filmens innehåll.
  • Låt eleverna själva läsa personporträtten och sedan fördjupa sina kunskaper om huvudpersonerna och deras situation.
  • Dela upp klassen i grupper. Låt varje grupp fokusera på en av huvudpersonerna i filmen.

Filmens teman 

”Make Democracy Great Again – kortversion”, lyfter fram olika hot mot demokratin, men visar också exempel på hopp.

Innehållet i filmen kan delas in i tre huvudteman som hjälper eleverna att förstå budskapet.

Teman:

  • Konflikter mellan människor – aktivism, politiska åsiktsskillnader, hot och hat.
  • Avståndet mellan medborgare och politiker – missnöje och bristande tillit.
  • Hopp – exempel på hur demokratin kan stärkas.

Utförande 

  • Diskutera med eleverna om hur de ser på filmens olika teman. Vad får de för tankar? 
  • Låt eleverna ta reda på mer om hur dessa teman syns i dagens samhälle.
  • Låt eleverna reflektera över de olika temana utifrån sina egna erfarenheter.

Frågor 

  • Vilka exempel på polarisering och konflikter mellan människor finns i Sverige? 
  • Hur ser relationen mellan politiker och väljare ut i Sverige? 
  • Varför är yttrandrefrihet är viktig i en demokrati? 
  • Vad kan stärka en demokrati?
  • Vad kan en enskild medborgare göra för att bli demokratibyggare?

Aktiverande frågor 

Innehållet i “Make Democracy Great Again” väcker intresse, skapar frågor och leder ofta till diskussioner. Att innan man ser filmen prata om några av de större frågeställningarna är ett bra sätt att aktivera nyfikenhet och öka förståelsen för filmens innehåll.

  • Förväntan: vad kommer filmen handla om?
  • Vilka utmaningar står demokratin inför i olika länder? 
  • Hur upplever du relationen mellan väljare och politiker?
  • Hur kan demokratin stärkas? 

Se på filmen – fokuserad observation

Här finns förslag på uppgifter som eleverna kan ha med sig när de ser filmen.

Begreppsspårning

Låt elever notera begrepp de inte förstår, eller tilldela begrepp i förväg och be dem identifiera exempel i filmen.

Huvudpersoner

  • Fördjupat fokus på en huvudperson: situation, utmaningar och hopp.
  • Dela in eleverna i grupper som får fokusera på en av filmens huvudpersoner. 

Tematiskt fokus

  • Dela in klassen i grupper, där varje grupp fokuserar på ett tema.
  • Identifiera scener eller exempel från filmen som belyser det aktuella temat.

Efter filmen – fördjupning

Begreppsfördjupning

  • Diskutera begreppens betydelse.
  • Knyt begreppen till specifika scener.
  • Arbeta med begreppen i olika sammanhang (kontextanalys).

Filmtolkning via teman

  • Identifiera exempel från filmen som relaterar till de olika temana.
  • Arbeta i par med ett tema per grupp.
  • Presentera analys i tvärgrupp.

Huvudpersoner

  • Låt eleverna återberätta huvudpersonernas perspektiv.
  • Diskutera hot, hopp och demokratiska drivkrafter.

Aktiverande frågor för diskussion

  • Vilka scener påverkade dig mest – och varför?
  • Vad lärde du dig om hoten mot demokratin?
  • Vilka exempel på hopp presenterades i filmen?
  • Vad betyder demokrati för dig personligen?
  • Hur kan du själv bli en aktiv demokratibyggare?

Generella övningsuppgifter

Hot och hopp

Syfte: 

Identifiera och kategorisera olika hot mot demokratin samt exempel på hopp och positiva initiativ som lyfts fram i filmen.

Genomförande:

Dela in klassen i grupper eller arbeta individuellt. Uppgiften är att notera konkreta exempel på:

  • Hot mot demokratin (t.ex. extremism, polarisering, förlorat förtroende)
  • Hopp för demokratin (t.ex. demokratibyggare, gräsrotsrörelser, civilkurage)
  • Eleverna presenterar sina resultat i en tvådelad lista eller som en visuell översikt (t.ex. tavelstruktur, digital whiteboard eller post-it på väggen).

Fördjupning: 

  • Diskutera vilka faktorer som ligger bakom hoten och vad som möjliggör hoppet.

Multimodal text

Syfte: 

  • Kombinera olika uttrycksformer för att analysera och presentera filmens innehåll.

Genomförande:

Eleverna väljer en händelse, person eller tema ur filmen. De skapar en digital eller fysisk affisch/plansch med:

  • Bild(er)
  • Kort förklarande text
  • Citat från filmen
  • Färgval som förstärker budskapet
  • Faktarutor om begrepp, personer eller sammanhang

Verktyg: 

  • Canva, Google Presentationer, PowerPoint eller papper/penna.

Rollspel

Syfte: 

Träna perspektivtagande och förmågan att förstå olika synsätt kopplade till demokrati.

Genomförande:

  • Dela in eleverna i mindre grupper.
  • Varje grupp väljer ett tema, en konflikt eller ett scenario från filmen.
  • Eleverna gestaltar situationen i ett kort rollspel där alla deltar.
  • Spela upp för klassen eller filma och visa.

Exempel: 

  • En debatt mellan en demokratibyggare och en extremist. En medborgardialog om hat och hot. Ett journalistmöte i en korrupt miljö.

Poddavsnitt

Syfte: 

Öva kritiskt tänkande och förmåga att formulera egna tankar i samtalsform.

Genomförande:

Eleverna bildar grupper om 2–4 personer. De planerar och spelar in ett 5–10 minuter långt poddavsnitt om ett tema från filmen. Förslag på innehåll:

  • Reflektioner över en scen i filmen
  • Diskussion om hot vs hopp
  • Intervjuformat med en av huvudpersonerna (spelad av en elev)
  • Jämförelse med svensk eller internationell kontext

Verktyg: 

  • Mobiltelefon, dator med mikrofon, enkla ljudredigeringsprogram (t.ex. Audacity, GarageBand).

Skrivuppgift

Syfte: 

Träna elevernas förmåga att argumentera och uttrycka sina tankar skriftligt.

Uppgiftstyper (välj en eller flera):

Krönika: 

Skriv personligt och reflekterande om ett tema ur filmen.

Debattinlägg: 

Ta ställning i en demokratifråga som filmen berör.

Analys: 

Beskriv och analysera en huvudperson, ett hot eller ett hoppfullt initiativ.

Tips: 

Använd filmens citat som inspiration. Låt eleverna läsa varandras texter och ge respons.

Gruppuppgift & Demokratiforum

Syfte: 

Utforska demokratins mångfacetterade utmaningar ur olika perspektiv.

Genomförande:

  • Dela in eleverna i grupper och tilldela varje grupp en roll (t.ex. politiker, journalist, medborgare, aktivist, demokratibyggare).
  • Grupperna diskuterar sina perspektiv, identifierar utmaningar och formulerar argument.
  • Samla grupperna till ett “demokratiforum” där de framför sina synpunkter och diskuterar med varandra.
  • En elev eller läraren leder samtalet.

Reflektion efteråt

Hur kändes det att tala utifrån någon annans perspektiv? Vad lärde ni er?

Koppling till verkligheten

Syfte: 

Skapa relevans genom att koppla filmens innehåll till elevernas omvärld.

Genomförande

Välj aktuella nyhetsartiklar om demokratiutveckling i världen (t.ex. val, yttrandefrihet, civilsamhällets roll). Eleverna diskuterar artiklarna i grupper:

  • Vad påminner om filmen?
  • Vilka skillnader ser de?
  • Vad väcker mest reaktioner?

Tips: 

Använd källkritiska frågor och belys olika perspektiv.

Venn-diagram – hot och hopp

Syfte: 

Visualisera samband och kontraster inom demokratitemat.

Genomförande:

  • Eleverna ritar ett Venn-diagram med två cirklar: Hot och Hopp.
  • De listar filmens exempel på vardera sida.
  • I överlappningen noteras sådant som kan tolkas som både hot och hopp (t.ex. starka reaktioner som kan leda till handling).