Temafilmerna (ca 5 min vardera) är hämtade från bioversionen av ”Make Democracy Great Again”, men sätter fokus på ett specifikt tema.
Filmerna är anpassade för kortare undervisningsblock eller för fördjupning och tematiska diskussioner. Till varje tema-film finns undervisningsförslag med:
- Kort beskrivning av temafilmen.
- Centrala begrepp och förslag på diskussionsfrågor.
Förslag på undervisningsmoment finns i generella övningsuppgifter.
Aktivism ”Återställ våtmarker”
Filmen visar hur aktivister från ”Bevara våtmarken”, blockerar morgontrafiken söder om Stockholm. Aktionen väcker reaktioner. I en intervju förklarar representanten Alfred Westh varför aktivisterna genomför aktionen.
Begrepp
- Aktivism
- Civil olydnad
- Yttrandefrihet
- Demonstrationsfrihet
Diskussionsfrågor
- Vilka känslor väcker filmen?
- Diskutera civil olydnad och aktivism. För och emot.
- Vilka andra exempel på aktivism finns det? (Greta Thunberg)
Hot/Hat
Hat och hot ökar i samhället. Det drabbar förtroendevalda, lärare, idrottsstjärnor men också privatpersoner. I filmen möter vi Annie Lööf och Helle Klein, som berättar om hur hoten påverkat dem.
Filmen tar också upp hur sociala medier blivit en plats där personangrepp, hot och hat frodas.
Begrepp
- Yttrandefrihet
- Polarisering
- Nätjättar
- Algoritm
Diskussionsfrågor
- Hur kan hat och hot visa sig i samhället?
- Var riskerar vanliga människor att konfronteras med hat och hot?
- Hur påverkas demokratin om människor hotas?
- Hur vanligt är det? Vilka andra exempel finns?
- Hur är klimatet på sociala medier?
Yttrandefrihet Budapest
Filmen visar situationen i Ungern under Victor Orban. Den beskriver hur människor upplever inskränkningar i sin frihet. Filmen visar en stor demonstration där människor protesterar mot att lärare har fått nya riktlinjer om hur undervisningen ska bedrivas.
Begrepp
- Censur
- Jämlikhet
- Yttrandefrihet
- Demokratiska friheter/rättigheter
- Östblocket
- Auktoritär ledare
Diskussionsfrågor
- Ge exempel på hur ledare kan påverka och begränsa t ex journalister och lärare.
- Varför vill en del ledare påverka media och skolväsende?
Extremism Ludvika
Filmen beskriver händelserna i Ludvika, där nynazister försökte bli invalda i kommunfullmäktige. Filmen beskriver hur de boende i Ludvika reagerade och journalisten Gabriel beskriver hur olika föreningar och organisationer agerade.
Begrepp
- Nynazism
- Extremism
- Normglidning
Diskussionsfrågor
- Varför får NMR kampanja på öppen gata?
- Yttrandefrihet, ja, men vad är inte okej?
- Vilka andra exempel på extremism finns det idag?
Klassklyftor, Sydafrika
I filmen berättar Lucinda Evans om hur situationen är i en kåkstad utanför Kapstaden. Sydafrika är en ung demokrati, som idag har stora problem. Skillnaderna mellan rika och fattiga är väldigt stora och politikerna hjälper inte de utsatta i samhället.
Begrepp
- Apartheid
- Korruption
- Klassklyftor
Diskussionsfrågor
- Varför är det svårt för många unga demokratier?
- Varför är det inte bra när det blir för stora klyftor mellan fattiga och rika i ett land?
Respektfulla samtal
Filmen beskriver hur tonläget mellan människor har hårdnat. Hur man måste försvara sig genom att attackera sina meningsmotståndare för att göra sin röst hörd.
Filmen beskriver också hur den amerikanska organisationen Braver Angels försöker skapa förståelse mellan människor som tycker olika.
Begrepp
- Affektiv
- Meningsmotståndare
- Polarisering
Diskussionsfrågor
- Vad kan vi lära oss från Braver Angels?
Utanförskap Svenska förorter
I filmen beskriver Soar Ali hur han upplever utanförskapet i Husby. Hur politiker inte förstår vad de behöver göra.
Filmen beskriver hur det skapas nya demokratiska råd och grupperingar för att kunna påverka politikerna.
Begrepp
- Segregation
- Ideellt arbete
- Demokratibyggare
Diskussionsfrågor
- Vilka andra exempel på segregation finns det i Sverige?
- Vilka exempel på ideellt arbete finns det som stärker demokratin?
- Vad kan enskilda människor göra för att bli demokratibyggare?